Lithium-ion accu’s zonder kobalt?

Katanga/Congo

De vraag naar accu’s zit sterk in de lift, vooral door de toenemende belangstelling voor elektrische accuauto’s. Iedereen praat meestal over lithium-ion batterijen, zoals deze zijn toegepast in elektronische apparaten en elektrische auto’s, maar veel minder bekend is dat deze batterijen soms wel voor de helft uit kobalt bestaan. In een autoaccu kan bijvoorbeeld wel 8 kilo kobalt zitten. En juist met dit kobalt is het nodige aan de hand is, zowel ten zien van de milieuaspecten als ten aanzien van de werkomstandigheden. Zo kwam de Guardian op 29 juli 2017 met een uitstekende reportage over kobalt en andere zeldzame mineralen die voor elektrische auto’s in gebruik zijn. Wie meer details wil weten kan hierover het rapport “Katanga calling” nalezen, dat in 2015 is samengesteld door Friends of the Earth Netherlands/Milieu­defensie, SOMO and the GoodElectronics Network. In deze publicatie staat de mijn Katanga centraal. Deze bevindt zich in de Democratische Republiek Congo (DRC). Hier ligt de helft van de geschatte wereldvoorraad van 7 miljoen ton kobalt. De jaarlijkse productie bedraagt 28.300 ton per jaar.

Toch is het helemaal niet gezegd dat een lithium-ion accu per definitie kobalt moet bevatten. Uit een overzicht van de Battery University, een initiatief van Cadex Electronics,  blijkt dat er zes verschillende soorten lithium-ion batterijen zijn. Drie daarvan gebruiken helemaal geen kobalt: Lithium Manganese Oxide (LiMn2O4), Lithium Iron Phosphate (LiFePO4) en Lithium Titanate (Li4Ti5O12). Nu verschillende de prestaties van deze materialen vanzelfsprekend, maar het is dus niet gezegd dat elektrisch rijden direct gerelateerd is aan het gebruik van kobalt. Wie meer wil weten over de eigenschappen van de verschillende lithium batterijen doet er goed aan om de site van de Battery University te raadplegen.

Het Somo-rapport over Katanga is hier te vinden.

Het overzicht van de Battery University is hier.

 

 

Dit bericht is geplaatst in Accuauto. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.