Stockholm optimaliseert routes elektrische bussen

Tegelijk met de introductie van een draadloos laadsysteem voor de elektrische bussen in Stockholm heeft het Zweedse Royal Institute of Technology KTH een instrument geïntroduceerd om de routes van de betreffende bussen te optimaliseren. Met het model is het mogelijk om binnen een stedelijk gebied het beste netwerk te bepalen en daarbij de beste plaatsing van de draadloze oplaadsystemen te berekenen. Zo heeft de aan het KTH verbonden PhD student Maria Xylia berekend dat het voor Stockholm mogelijk zou zijn om de CO2 uitstoot te halveren en het energieverbruik met 34 procent te verminderen als de stad 150 oplaadpunten zou realiseren om 94 busroutes van stroom te voorzien.
Stockholm: op de rode lijnen rijden bussen op biodiesel, op de blauwe lijnen rijden elektrische bussen die via een kabel opladen, op de oranje lijnen rijden elektrische bussen die inductief opladen.

Volgens Xylia is het model voor elke stad bruikbaar: ‘Zolang je een gedetailleerde kaart hebt van het busnetwerk en een betrouwbaar busschema kan je dit doen voor elke stad,’ verduidelijkt zij. ‘Londen is veel groter dan Stockholm, maar als zij deze gegevens hebben kunnen we een optimaal energie- en kostenscenario voor dit systeem opstellen.’

Meer informatie klik hier

 

Dit bericht is geplaatst in Accubus, Draadloos opladen, Infrastructuur. Bookmark de permalink.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.